Σάββατο 2 Ιανουαρίου 2016

Συνέντευξη στον Φρήντριχ Φον Πάουλους ("Τι (δεν) είπε ο Φον Πάουλους;")

Συνέντευξη στον Φρήντριχ Φον Πάουλους

Με αφορμή την συμπλήρωση 73 χρόνων από τη Μάχη του Στάλινγκραντ, το σημείο καμπής του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, δημοσιεύω τη (φανταστική) συνέντευξη που έδωσε ο ηττημένος στρατάρχης των Γερμανών, ο Φρήντριχ Φον Πάουλους, μετά την απελευθέρωσή του από τη φυλακή και την επιστροφή του στη Λαϊκή Δημοκρατία της Γερμανίας το 1953.
Γιατί στον Φον Πάουλους; Διότι πρωταγωνίστησε στην επική αναμέτρηση, ειδικά με την απόφασή του να παραδοθεί και όχι να αυτοκτονήσει (όπως του ζήτησε ο Χίτλερ) και διότι σχεδόν αμέσως μετά κατήγγειλε το χιτλερικό καθεστώς. Κατέθεσε δε ως μάρτυρας κατηγορίας στη Νυρεμβέργη για τα φρικιαστικά εγκλήματα που διέπραξε το ναζιστικό καθεστώς στη Σοβιετική Ένωση. Μη έχοντας πια τίποτα να χάσει, τα δυο του παιδιά σκοτώθηκαν στον πόλεμο και η γυναίκα του πέθανε πριν γυρίσει, ο Φον Πάουλους εξηγεί με την δική του οπτική τα γεγονότα. Μιλάει για όλα τα γεγονότα στα οποία πήρε μέρος: Την άνοδο του Χίτλερ στην εξουσία, τη Νύχτα των Μεγάλων Μαχαιριών, το Σύμφωνο Μολότωφ-Ρίμπεντροπ, την εκκένωση της Δουνκέρκης, το Άφρικα Κόρπς, την επιχείρηση Μπαρμπαρόσσα, τη Μάχη του Στάλινγκραντ. Τα αποσπάσματα του ημερολογίου του Ταράμπριν είναι αληθινά.

Τρίτη 29 Δεκεμβρίου 2015

Λεξικό: Ένα πολύ ωραίο παιχνίδι μπλόφας και γνώσεων ("Πως παίζεται το "λεξικό;")

Λεξικό: Ένα πολύ ωραίο παιχνίδι μπλόφας και γνώσεων

Το παιχνίδι αυτό το θεωρώ ένα από τα καλύτερα για να διασκεδάσει μια παρέα. Το έμαθα από ένα ξάδερφο (νομίζω το εφηύρε κιόλας), το Μιχάλη, και από τότε που το πρωτόπαιξα έχω γίνει φανατικός.
Ευχές "εξ" Γερμανίας
Πολύς κόσμος διστάζει να παίξει, όπως και το "Ζώα-Φυτά-Πράγματα", διότι δεν είναι σίγουρος για τα ελληνικά του. Λογικό, αφού η τηλεόραση και το διαδίκτυο έχουν ξεφτιλίσει τους γραμματικούς και συντακτικούς κανόνες της γλώσσας που μιλάμε και αυτό το καταλαβαίνουνε όλοι, όμως και εγώ δεν διεκδικώ δάφνες γραμματικού (καλά το 'πα;). Στην πραγματικότητα, τέτοιου είδους φοβίες δεν δικαιολογούνται για να παίξει κανείς "Λεξικό", γιατί το παιχνίδι, όπως θα δείτε παρακάτω, δεν απαιτεί ντε και καλά καλή γνώση της ελληνικής γλώσσας. Απαιτεί έμπνευση, χιούμορ και πονηριά.

Τρίτη 8 Δεκεμβρίου 2015

"Ποιοί ανατίναξαν την Οθωμανική Τράπεζα; (Μέρος Ι)"

Η Ανατίναξη της Αυτοκρατορικής Οθωμανικής Τράπεζας και τα Γεγονότα του Ίλιντεν

Πρόλογος
Επισκεπτόμενος τη Θεσσαλονίκη πέρασα, κατόπιν υπόδειξης ενός πολύ καλά καταρτισμένου ιστορικά Σαλονικιού, από την πρώην Αυτοκρατορική Οθωμανική Τράπεζα (σήμερα Κρατικό Ωδείο) για την οποία μου αφηγήθηκε μια πολύ ενδιαφέρουσα ιστορία: την ανατίναξή της από "Σέρβους κομμουνιστές,σκάβοντας λαγούμια από κάτω, ενέργεια που μάλλον έχει να κάνει με την εξέγερση του Ίλιντεν", μια ενέργεια που άφησε το σημάδι της στη σύγχρονη ιστορία της Θεσσαλονίκης. Αποφάσισα να ψάξω την ιστορία η οποία, αν και εξελίχτηκε στο περιθώριο των πολιτικών διεργασιών στην Μακεδονία της εποχής, μου αποκάλυψε, πρώτον, γεγονότα σύνθετα και πολύπλοκα που μόνο ονομαστικά γνώριζα και ούτε καν την σπουδαιότητά τους και, δεύτερον, τη θολούρα στην επίσημη ιστορία, όπως με είχε προειδοποιήσει ο πολιτικοιστορικός ξεναγός μου. "Άλλες ιστορίες θα διαβάσεις από εδώ και άλλες από εκεί". Δυστυχώς σλάβικα δεν ξέρω και ούτε ιστορικός είμαι για να έχω χρόνο να ψάξω τις πρωτογενείς πηγές. Διάβασα λοιπόν κυρίως ιστορία που γράφτηκε εδώ, δευτερογενείς πηγές, μειωμένης αξιοπιστίας ως επί το πλείστον, που όμως αν την καθαρίσει κανείς από τη λάσπη θα φανεί η γυαλάδα. Το ίδιο πρόβλημα θα είχα αν διάβαζα και πηγές των γειτονικών χωρών. Τελικά, η ιστορία έγραψε ότι οι "Σέρβοι" ήταν Σλαβομακεδόνες, οι "κομμουνιστές" ήταν αναρχικοί και με τα γεγονότα του Ίλιντεν δεν είχαν κάποια άμεση σχέση.
Λόγω μεγέθους το άρθρο έσπασε σε δυο μέρη-θεματικές ενότητες. Το πρώτο μέρος ασχολείται με τις συνθήκες που επικρατούσαν στην Μακεδονία το 1900 και το δεύτερο μέρος με την δραστηριότητα των κομιτάτων, και ειδικά αυτών που ανατίναξαν την Οθωμανική Τράπεζα, μέχρι την Εξέγερση του Ιλιντεν το 1903.Θεωρώ ότι το δεύτερο μέρος (θα βρείτε το σύνδεσμο στο τέλος του πρώτου) δεν μπορεί να διαβαστεί χωρίς το πρώτο.

Κυριακή 1 Νοεμβρίου 2015

"Τι ομάδα να είσαι για να μην τρως ξύλο;"

"Να είστε Παναθηναϊκοί για να μην τρώτε ξύλο"

Πήγα σήμερα το μεσημέρι στο γήπεδο να δω την ομάδα Α1 εναντίον της ομάδας Β. Εγώ υποστήριζα την Α1 . Η Β άνοιξε το σκορ και τελικά η Α1 κέρδισε δίκαια με 3-1. Πολλές φάσεις, μερικοί εξαιρετικοί συνδυασμοί, ένα δοκάρι, οι διαιτητές άψογοι, βέβαια η Β δεν έπαιξε καθόλου καλά, το ευχαριστήθηκα όμως πραγματικά. Είδα ωραίο ποδόσφαιρο. Και εγώ και οι μόνο διακόσιοι φίλαθλοι που πήγανε με το κρύο να δούνε το ματσάκι. Άλλοι το βλέπουν αλλιώς...

Δευτέρα 19 Οκτωβρίου 2015

Το πρωτάθλημα των προέδρων ("Την άλλη Κυριακή παίζουμε με τον Κομπότη;")

Το πρωτάθλημα των προέδρων

Στην Ιταλία υπάρχει το (αθλητικό) παράδοξο της "Γιουβέντους". Έχει περισσότερους οπαδούς στις άλλες πόλεις παρά στο Τορίνο που είναι η έδρα της. Στο Τορίνο υποστηρίζεται η ομώνυμη ομάδα, η "Τορίνο". Τουλάχιστον έτσι συνέβαινε μέχρι και τη δεκαετία του '90. Γι΄αυτό υπάρχει ένας αστικός μύθος, που όμως έχει και στοιχεία αλήθειας, τουλάχιστον όπως λένε στην γειτονική χώρα.

Τρίτη 13 Οκτωβρίου 2015

Οι Βόμβες του Φασισμού ("Ποιός έβαλε τις βόμβες στην Τουρκία;")

 Οι Βόμβες του Φασισμού

Η βόμβα που σκότωσε πάνω από εκατό ανθρώπους, δημοκράτες, αριστερούς, πασιφιστές, Τούρκους και Κούρδους, στο σιδηροδρομικό σταθμό της Άγκυρας είναι ο Φασισμός. Είναι η Τρομοκρατία, που στην Τουρκία είναι καθεστώς εδώ και δεκαετίες παρά το ότι γίνονται εκλογές. Τυπικά και μόνο είναι δημοκρατικό το καθεστώς. Γιατί απαγορεύεται να κατέβει η Αριστερά (εκτός του νομιμόφρονου ΚΚΤουρκίας, που και αυτό όμως μετράει νεκρούς) και οι Κούρδοι παρεμποδίζονται με κάθε τρόπο. Με συλλήψεις, με ξύλο, με σφαίρες, με βόμβες. Είναι το καθεστώς που γλιτώσαμε στην Ελλάδα χάρις στην εξέγερση του Πολυτεχνείου.

Σάββατο 12 Σεπτεμβρίου 2015

Για περάστε μες στην τάξη... ("Ποιοί είναι αυτοί στην Πλατεία;")

Για περάστε μες στην τάξη...

Στις εκλογές αυτές στο Ηράκλειο, οι χώροι που δόθηκαν στα κόμματα για τα προεκλογικά τους περίπτερα ακολούθησαν φαίνεται  κάποια λογική. Δημιουργήθηκαν ενδιαφέρουσες ομαδοποιήσεις, και μια και αρχίσαν τα σχολεία ας δούμε που έβαλε η δασκάλα τους μαθητές να κάτσουν:

Οι αλήτες

Πέμπτη 10 Σεπτεμβρίου 2015

Όταν η κοκκινοσκουφίτσα συνάντησε τον κακό λύκο ("Τι είδε η κοκκινοσκουφίτσα στο δάσος;")

Όταν η κοκκινοσκουφίτσα συνάντησε τον κακό λύκο

Ένα πράγμα που μου έκανε μεγάλη εντύπωση κατά τους εφτά μήνες διακυβέρνησης του ΣυΡιζΑ είναι η απουσία πολιτικού λόγου, και το είχα επισημάνει σε κουβέντες από την αρχή. Αυτό φαίνεται ειδικά τώρα, στην προεκλογική περίοδο, όπου η αντιπαράθεση με τη ΝΔ, η οποία κόντρα σε κάθε λογική διεκδικεί τα πρωτεία, είναι παρόμοιου (χαμηλού) επιπέδου με τις αντιπαραθέσεις ΝΔ-ΠαΣοΚ της δεκαετίας του 2000.
Εκλογές Σεπτέμβρη 2015:
Θα μπορούσε να είναι αφίσα και της ΝΔ!
Προσωποκεντρικές αντιπαραθέσεις, βασισμένες στο κολοκύθι των γκαλλοπατζήδων περί καταλληλότητας για πρωθυπουργία, γενικολογίες ("καταστρέψατε τη χώρα", "Πάμε μπροστά"), και μπουρδολογίες του στυλ "το δικό μας πακέτο/μνημόνιο είναι/ήταν καλύτερο". Πολιτικό στίγμα μηδέν. Αλλά τι άλλο να πεις αφού δεν είπες αυτά που έπρεπε και όταν έπρεπε; Και είναι πολλά αυτά που έπρεπε.

Τρίτη 1 Σεπτεμβρίου 2015

"Γιατί Διφασικό το Στοίχημα Εκλογών;"



Προτεινόμενες ΟΔΗΓΙΕΣ ΧΡΗΣΗΣ Διφασικού

Αγαπητοί παίχτες.
Ήρθε η ώρα για να αλλάξουν οι κανόνες του στοιχήματος, μετά από 22 χρόνια που πρωτοξεκίνησε, βγάζοντας μεγάλους νικητές, μάστορες στην "προφητεία" (που λέει και ο Λεβέντης). Θέτω αρχικά σε δημόσια διαβούλευση (που λέει και ο Γιωργάκης) τους όρους του νέου στοιχήματος, δηλαδή τους κανόνες που θα ισχύσουν για την ανάδειξη του νικητή του στοιχήματος βουλευτικών εκλογών 2015-β. Η προθεσμία υποβολής προτάσεων (τεκμηριωμένων, όχι βάλε 15 βαθμούς εκεί γιατί … έτσι!) λήγει τη Παρασκευή 11-9-2015. 
Και αυτός θα κατέβει αλλά δεν θα μπει στο στοίχημα.
Το επόμενο στοίχημα θα είναι διφασικό. Ο παίχτης θα στέλνει πάλι τα ποσοστά του, όπως παλιά, με τα οποία αυτόματα θα απαντιούνται κάποιες βαθμολογημένες ερωτήσεις. Με άριστα το 100, ο κάθε παίχτης, βάσει των ποσοστών, βαθμολογείται στην πολιτική του εκτίμηση. Για παράδειγμα, σε τούτο το στοίχημα, οι δέκα ερωτήσεις είναι:
1.       Ποιο κόμμα θα έρθει πρώτο; (13 βαθμοί)
2.       Ποιο κόμμα θα έρθει δεύτερο; (9 Βαθμοί)
3.       Ποιο κόμμα θα έρθει τρίτο; (5 Βαθμοί)
4.       Πόσα κόμματα θα μπούνε στην Βουλή; (27 βαθμοί)
5.       Ο νικητής θα εξασφαλίσει αυτοδυναμία; (4 βαθμοί)
6.       Τι ποσοστό θα πάρει ο 1ος; (9 βαθμοί, με κλιμάκωση ανάλογα με την απόκλιση)
7.       Τι ποσοστό θα πάρει ο 2ος; (9 βαθμοί, με κλιμάκωση ανάλογα με την απόκλιση)
8.       Άνοδος ή πτώση του ΠαΣοΚ και πόσο; (8 βαθμοί, με κλιμάκωση ανάλογα με την απόκλιση)
9.       Άνοδος ή πτώση της «Χρυσής Αυγής» και πόσο; (8 βαθμοί, με κλιμάκωση ανάλογα με την απόκλιση)
10.   Το άθροισμα ΣυΡιζΑ και ΛαΕν θα είναι μικρότερο ή μεγαλύτερο από το ποσοστό του ΣυΡιζΑ στις προηγούμενες εκλογές και πόσο; (8 βαθμοί, με κλιμάκωση ανάλογα με την απόκλιση)

Το 100 στα 100 σημαίνει ότι κάποιος έχει κατανοήσει πλήρως τους συσχετισμούς δύναμης που διαμορφώνονται στο (κεντρικό) πολιτικό σκηνικό. Ο νικητής θα προκύπτει από την βαθμολογία αυτή. Η τυχόν ισοπαλία (που είναι πιθανή) θα επιλύεται με βάση την σε απόλυτη τιμή απόκλιση των ποσοστών των κομμάτων, όπως ίσχυε παλιά.
Αποσαφηνίσεις στις αντίστοιχες ερωτήσεις:
1.       «Ξέρεις ποιος θα νικήσει;» Το βρήκες; 13 βαθμοί! Το έχασες; 0 βαθμοί!
2.       «Αξιωματική Αντιπολίτευση» Το βρήκες; 9 βαθμοί! Το έχασες; 0 βαθμοί!
3.       «Τρίτη Διερευνητική εντολή» Το βρήκες; 5 βαθμοί! Το έχασες; 0 βαθμοί!
4.       «Πόσοι και ποιοι» Κερδίζεις 3 βαθμούς για κάθε κόμμα που προβλέπεις ότι μένει έξω ή μπαίνει μέσα από αυτά που συμμετέχουν στο στοίχημα.
5.       «Μόνοι ή όσους πάρει το ποτάμι;» Το βρήκες; 4 βαθμοί! Το έχασες; 0 βαθμοί!
6.       «Κάθε ψήφος μετράει» Χάνεις 1 βαθμό από τους 9 για κάθε 0,4% που αποκλίνεις από τον πρώτο που έπαιξες εσύ. Αν βγει η ΝΔ και έπαιξες ΣυΡιζΑ τότε η απόκλιση σου θα μετρήσει στο ΣυΡιζΑ.
7.       «Κάθε ψήφος μετράει…εσωκομματικά» Χάνεις 1 βαθμό από τους 9 για κάθε 0,4% που αποκλίνεις από τον δεύτερο που έπαιξες εσύ. Αν βγει δεύτερη η ΝΔ και έπαιξες ΣυΡιζΑ τότε η απόκλιση σου θα μετρήσει στο ΣυΡιζΑ.
8.       «Υπάρχει πάτος ή τα δύσκολα πέρασαν;» Συγκρίνεται το [ποσοστό παίχτη στο ΠαΣοΚ-ποσοστό ΠαΣοΚ Γενάρη 2015] και το [ποσοστό ΠαΣοΚ Σεπτέμβρη 2015-ποσοστό ΠαΣοΚ Γενάρη 2015]. Αν προβλέψεις πτώση και βγει άνοδος: 0 βαθμοί, αλλιώς χάνεις 1 βαθμό από τους 8 για κάθε 0,5% απόκλιση. Ελάχιστη βαθμολογία ο 1βαθμός.
9.       «Εκκολάπτεται το αυγό του φιδιού;» Συγκρίνεται το [ποσοστό παίχτη στο Χ.Α-ποσοστό Χ.Α Γενάρη 2015] και το [ποσοστό Χ.Α Σεπτέμβρη 2015-ποσοστό Χ.Α Γενάρη 2015]. Αν προβλέψεις πτώση και βγει άνοδος: 0 βαθμοί, αλλιώς χάνεις 1 βαθμό από τους 8 για κάθε 0,5% απόκλιση. Ελάχιστη βαθμολογία ο 1βαθμός.
10.   «Ένα και Ένα κάνουν δύο;» Συγκρίνεται το [ποσοστό παίχτη ΣυΡιζΑ+ΛαΕν-ποσοστό ΣυΡιζΑ Γενάρη 2015] και το [ποσοστό ΣυΡιζΑ+ΛαΕν Σεπτέμβρη 2015-ποσοστό ΣυΡιζΑ Γενάρη 2015]. Αν προβλέψεις πτώση και βγει άνοδος: 0 βαθμοί, αλλιώς χάνεις 1 βαθμό από τους 8 για κάθε 0,5% απόκλιση. Ελάχιστη βαθμολογία ο 1βαθμός.
Όπως παρατηρείτε επίσης αν χάσει κάποιος τον νικητή έχει βγει έξω ουσιαστικά από το στοίχημα. Τα υπόλοιπα ζητούν μια καλή επαφή με την πολιτική πραγματικότητα και θα σας βοηθήσω με τον αυτόματο υπολογισμό εδρών (αφού το επιτρέπει ο εκλογικός νόμος) και την αυτόματη καταχώρηση απαντήσεων βάσει των ποσοστών που βάλατε, ώστε να παίξετε με αυτά ανάλογα με τις απαντήσεις που θέλετε να δώσετε.